2012. március 20., kedd

Meggyes clafoutis Michel Roux receptje alapján

A Tésztavarázs című könyvben Michel Roux cseresznyés clafoutis receptje szerepel, de még nincs szezonja... az utolsó adag fagyasztott meggyet pedig itt az ideje felhasználni!
A recept alaptésztája a pate brisée. Ebben az esetben 240 gr tésztára lesz szükség, de igazából 450 gr tésztát kell készíteni, amit aztán lehet felezni és a másik felét pedig fagyasztani. Vagy ha valaki tud/szeretne elfelezni egy tojást akkor persze lehet a hozzávalók felével kezdeni. Valamint hivatalosan flan gyűrűvel kéne dolgozni, de szerintem ez elég ritka így én tortaformára cseréltem.

Hozzávalók: 
450 gr pate brisée-hez
250 gr finomliszt
150 gr puha vaj - kockára vágva
1 tk só
csipetnyi kristálycukor - ebben az esetben mehet 1 tk is
1 tojás
1 ek hideg tej
+
1 tojás
40 gr liszt
40 gr vaj
30 gr kristálycukor - édesszájúaknak lehet több, elbírja a recept
75 ml hideg tej
1 vanília rúd kikapart magjai
250 gr magozott meggy

Elkészítés.
1. Kezdjük a páte brisée elkészítésével. A lisztet egy deszkára halmozzuk és egy mélyedést képezünk a közepére. Ebbe helyezzük a vajat, a tojást a sót és a cukrot, ezeket összedolgozzuk ujjainkkal. Folyamatosan adagoljuk hozzá a lisztet, majd ha már morzsalékossá vált hozzá adjuk a tejet. Összegyúrjuk majd a clafoutishoz leválasztjuk a felét, a másik részét pedig folpakkba csomagolva lefagyasztjuk - 3 hónapig eláll -. Legalább 30 percre tegyük a hűtőbe és csak utána nyújtsuk ki.

2. A tojást egy tálba tesszük, habverővel összeforgatjuk majd hozzá adjuk az olvasztott vajat majd lazán bele keverjük a cukrot és a tejet majd a vanília magokat.
3. A páte brisée-t kinyújtjuk egy 3mm vastag körformára majd kibélelünk egy 18 centis tortaformát. A szélét úgy dolgozzuk el, hogy kezünkkel kicsit megcsipkedjük. 20 percre a hűtőbe helyezzük.
4. A sütőt előmelegítjük 170 fokra. A tésztát kivesszük a hűtőből és villával megszurkáljuk és ráhelyezünk egy darabka sütőpapírt (befedje és túl is lógjon) és rászórunk egy adag sütőbabot (pl száraz tarkabab). 
5. Elkezdjük a vakra sütést, 10 percig a sütőbabbal együtt sütjük, hogy ne púposodjon fel a tészta. 10 perc után kivesszük, eltávolítjuk a sütőbabot és a sütőpaíprt a tésztát pedig vissza tesszük a sütőbe további 3-5 percre 180 fokon.
6. Ezután kivesszük a sütőből a tésztát és a hőfokot 200 fokra emeljük. A meggyszemeket egyenletesen eloszlatjuk benne és erre öntjük a fent leírtak szerint kikevert vaníliás keveréket. 
(Nekem egy kicsit sok lett a receptben megadott keverék mennyisége és kicsit ki is folyattam, ezért látszik a képen a süti széle megpirult de ha óvatosabb lettem volna ez nem történik meg. A maradékot 1 szuflé formába tettem a maradékot és úgy sütöttem meg, ez lehet egy muffin forma is.)
7. A sütőbe helyezzük és a recept szerint 25 percig sütjük, nekem ennél az időnél jóval tovább sült, de a páte brisée nem égett meg! Addig kell sütni, amíg a teteje világos mogyoróbarna lesz, illetve a tűpróba vagy a villával való megszúrás során sem ragad már rájuk a tészta.
8. Rácsra helyezzük, levesszük a torta gyűrűt, megszórjuk porcukorral és még langyosan tálaljuk. 


Egy gombóc fagyi jólesik mellé :)

Michel Roux könyvéből eddig a következő recepteket készítettem el:





1 megjegyzés:

Névtelen írta...

Jólesik.
Ha jól esik, akkor az eső...